Olen kirjoittanut 19 Syvemmälle Messuun -kirjoitusta Vaasan suomalaisen seurakunnan Majakka-lehteen. Tavoitteena on ollut tuoda esille jotain messun osien sisälllöstä sillä tavalla että jumalanpalvelukseen osallistuja voisi kokea messun entistä merkityksellisempänä ja tulla Pyhän koskettamaksi.
Aiheet: 1. Siunaus 2. Rippi 3. Kunnia 4. Pyhä Kolminaisuus 5. Yhdessä palvelemassa 6. Päivän rukous 7. Virret 8. Kirkkotila ja symbolit 9. Puhuttelua vai armoa 10. Uskontunnustus 11. Esirukous 12. Pyhä 13. Herran rauha 14. Jumalan Karitsa 15. Ehtoollinen 16. Paastonaika ja ylistäminen 17. Kirkon penkissä 18. Lähettäminen 19. Ristisaatto
1. SIUNAUS
Siunaus on parasta mitä kirkosta voi saada.
Siunaus on parasta mitä kirkosta voi saada.
Uskonnonopettajani
opetti, että siunaus on parasta mitä kirkosta voi saada, ja ihmetteli niitä,
jotka lähtevät kirkosta juuri ennen Herran siunausta. Jos niin kiire on, on toki parempi lähteä jo ennen kolehtia.
Sekä
messun (ehtoollispalvelus) että sanajumalanpalveluksen alussa ja lopussa on
siunaus. Se on hyvää tuottavan voimavaikutuksen välittämistä Herralta ja hänen
suojaansa sulkemista. Laulaessaan tai lausuessaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen liturgi tekee ristinmerkin,
joka osoittaa, että kyseessä on seurakunnan siunaaminen.
Nuo
sanat ovat peräisin Jeesuksen antamasta kaste- ja lähetyskäskystä (Matt. 28:
19-20). Meidät on kastettu Isän ja Pojan
ja Pyhän Hengen nimeen, ja kastejuhlassa otsaamme ja rintaamme piirrettiin
ristinmerkki. Niinpä aina kuullessamme nuo sanat voimme tehdä ristinmerkin ja
muistaa omaa kastettamme.
Seurakunta
vastaa liturgin siunaukseen kolminkertaisella aamenella. Heprean sana aamen tarkoittaa varma, luotettava, totisesti, tapahtukoon niin. Niinpä seurakunta vastatessaan siunaukseen
aamenella ottaa sen uskossa vastaan. Rukousten jälkeen laulettu aamen
tarkoittaa, että liitymme sydämessämme rukoukseen.
2. RIPPI
Sinun
syntisi annetaan sinulle anteeksi.
Jumalanpalveluksessa
seurakunta saa tunnustaa syntinsä Jumalalle. Seurakunta lukee yhteen ääneen
synnintunnustuksen tai pappi lukee sen seurakunnan puolesta ja jokainen saa
liittyä siihen mielessään. Synnintunnustuksen jälkeen pappi julistaa
synninpäästön, joka perustuu Jeesuksen ristinkuolemaan. Sen saa ottaa uskoen
vastaan. Synninpäästöön vastataankin iloisesti kolminkertaisella aamenella.
Yleensä
tämä yhteinen rippi on
jumalanpalveluksen alussa, joskus saarnan jälkeen. Seurakuntamme
konfirmaatiomessuissa synnintunnustus ja synninpäästö ovat juuri ennen
ehtoollista, jolloin ne valmistavat erityisesti Herran aterialle.
Joskus
on itseensä niin pettynyt, että on vaikea uskoa Jumalan armoa omalle
kohdalleen. Silloin voi saada lohdutusta yksityisestä ripistä. Voi puhua
papille ennen tai jälkeen jumalanpalvelusta tai sopia erikseen tapaamisesta.
Myös joku toinen kristitty voi toimia ripin vastaanottajana, joka julistaa
synninpäästön. Tämä perustuu Jeesuksen lupaukseen: Jolle te annatte synnit anteeksi, hänelle ne ovat anteeksi annetut
(Joh. 20:23).
Jeesus
kehottaa vuorisaarnassa meitä myös sopimaan keskinäiset riitamme ennen
alttarille menemistä. Käy ensin sopimassa
veljesi kanssa (Matt. 5:24). Myös keskinäinen anteeksipyyntö ja
anteeksiantaminen tapahtuvat Jumalan rakastavien kasvojen edessä.
3. KUNNIA
Ollaan
enkeleitä kaikki.
Miksi
jumalanpalveluksessa pitää pomppia ylös? Jumalanpalvelus on kuin näytelmää.
Niin on. Jokaisessa jumalanpalveluksessa eletään joulua, juhannusta, pääsiäistä
ja tätä hetkeä. Suurten asioiden äärellä täytyy joskus ilmaista iloaan koko
vartalolla. Ellei messun alussa ole ristisaattoa, ensimmäinen ylösnouseminen
liittää meidät jouluenkeleihin.
Enkeli
kertoi paimenille ilosanoman. Yhtäkkiä hänen ympärillään oli taivaallinen
sotajoukko, joka ylisti Jumalaa sanoen: Jumalan
on kunnia korkeuksissa, maan päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa
(Luuk.2). Tuo sama toistuu messun alkupuolella. Ensin lauletaan Herra
armahda -hymni. Se on uskoa: tiedämme missä turvamme on ja mistä voimme pyytää
apua. Siitä kasvaa ilo. Esilaulaja
laulaa: Kunnia Jumalalle korkeuksissa.
Seurakunta nousee heti ylös ja liittyy enkeleihin laulaen maan
päällä rauha ihmisillä, joita hän rakastaa.
Ne
jotka ovat eläneet sota-ajat, tietävät miten tärkeätä rauha on. Ne jotka ovat
riidoissa, kaipaavat sovintoa. Jouluyönä alkoi uusi rauhan aika, kun Jumala
lähetti Poikansa solmimaan rauhan Jumalan ja ihmisen välille. Siinä on suuri
ilon ja kiitoksen aihe ja kunnia siitä kuuluu Jumalalle, joka rakasti meitä
niin paljon.
Me
toivomme rauhaa koteihin, työpaikoille ja kansojen välille. Monet riidat
tulevat siitä että etsimme omaa hyötyä ja omaa kunniaa. Kun Jeesus ratsasti aasilla
Jerusalemiin kärsimään meidän puolestamme, ihmiset olivat aika realisteja
huutaessaan: Taivaassa rauha, kunnia
korkeuksissa (Luuk 19). Tehtävämme
on kuitenkin koettaa elää niin että myös maan päällä olisi rauha ihmisten
kesken.
5. YHDESSÄ PALVELEMASSA4. PYHÄ KOLMINAISUUS
Kolmio
on yksi, vaikka siinä on kolme kulmaa. Toteemipaalu on yksi vaikka siinä voi
olla kolmet kasvot. Minä olen yksi, vaikka olen vanhempieni lapsi, lasteni äiti
ja puolisoni vaimo. Näin voimme yrittää havainnollistaa, että yhdessä voi olla
kolme.
Yrityksemme
kuvata Jumalaa ovat puutteellisia ja jäävät vajaaksi. Sanamme eivät riitä. Uskomme,
että Jumala Isä toimii erityisesti luodessaan
kaiken ja pitäessään yllä elämää. Jumala Poika syntyi ihmiseksi, kirkasti
kärsimyksellään Jumalan rakkautta ja voitti kuoleman. Hän kutsuu meitä
seuraajikseen. Jumala
Pyhä Henki on
meidän lohduttajamme ja puolustajamme, hän synnyttää sydämessämme uskoa ja
rakkautta.
Raamatussa
Kolminaisuus esiintyy mm. Jeesuksen antamassa kastekäskyssä Matt.28:19. Paavalin apostolisen siunauksen luemme kastetulle
lapselle ja konfirmoidulle nuorelle: Herramme Jeesuksen Kristuksen armo,
Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon sinun kanssasi (2. Kor.
13:13).
Jumalanpalvelus
alkaa siunauksella Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Suomenkielen säännöistä poiketen jokaisen persoonan välillä
on ja-sana kuvaamassa sitä, että kaikki persoonat ovat tasaveroisia ja
muodostavat ykseyden.
Messun
Kunnian jälkeen lauletaan kiitosvirsi, joka on omistettu Pyhälle
kolminaisuudelle ja kuvaa Jumalan pelastustekoja. Erityisesti juhlapyhinä tuo
virsi voi olla 300-luvulta peräisin oleva Laudamus eli virsi 126 Me kiitämme – tai virsikirjan liitteen
messusävelmistön Laudamus-hymni.
Jumalanpalveluksen
lopussa oleva Herran siunaus päättyy Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.
Seurakunta ottaa vastaan siunauksen kolminkertaisella aamenella.
Messuun
tuleva seurakuntalainen palvelee aina koko kirkkoa. On merkityksellistä, että
joka sunnuntai jumalanpalveluksissa rukoillaan esimerkiksi murheellisten,
köyhien ja sairaiden puolesta. Joskus seurakuntalaiset valmistelevat
esirukouksen ja ovat sitä lukemassa. Joka tapauksessa kirkossa kävijä
mielessään liittyy luettuun rukoukseen. Näin hän kantaa toisia ihmisiä Jumalan
sydämelle. Hän rukoilee monien asioiden puolesta myös osallistuessaan
virsilauluun. Isä meidän –rukouksessa
hän pyytää leipää ja anteeksiantamusta myös muille, ei vain itselleen.
Laulajat
ja instrumenttimusiikin taitajat voivat palvella kanttorien ohella messun
musiikissa ja näin tuoda jumalanpalveluksessa omat lahjansa yhteiseksi
rakennukseksi. Samoin raamatuntekstien
lukijat, kysehän ei ole ”vain sisältäluvusta”, vaan tehtävästä, missä
välitetään muille Jumalan sanaa.
On
monenlaisia lahjoja. Uppoavassa laivassa oli kysytty, onko täälä ketään joka
osaisi jonkun kirkollisen toimituksen. Laihialainen oli heti vastannut että ”mä
voin kantaa kolehrin”. Kolehdinkantajia
tarvitaan, siinä konkreettinen palvelutehtävä.
Seurakuntamme
jumalanpalveluksissa tarvitaan myös kahvinkeittäjiä. Kirkkokahveilla saamme
tutustua ja vaihtaa kuulumisia. Tämän mahdollistavat monet kahvittajaryhmät:
yhdistykset ja piirit. Kahvittajista on joskus pulaa ja kirkkokahvit jää siksi
saamatta. Tuohon tehtävään saa tarvittavan opastuksen, niin ettei tarvitse
jännittää että onko siellä oudot keittimet!
Jos voit
palvella messussa näissä tehtävissä, ota yhteyttä alueesi pappiin, kanttoriin
tai kirkkokahvityöryhmään kirkkoherranviraston kautta! Jumalanpalvelus on juhla, ja tarvitaan juhlan
valmistelijoita. Tärkein valmistelu on rukoilla tulevan pyhän messujen
puolesta.
On
sääli, jos virsikirjan monet aarteet jäävät tuntemattomiksi. Messun virsissä
onkin usein jotain vieraampia mukana. Alkuvirsi johdattaa pyhäpäivän ja
kirkkovuoden ajankohdan sisältöön. Kolminaisuusvirressä ylistämme Luojaa,
Lunastajaa ja Eläväksi tekijää. Päivän virsi on messun päävirsi, joka sanoittaa
evankeliumia. Kolehtivirren aikana on luontevaa muistaa maailman hätää, sillä
silloin kannetaan uhrilahja rakkauden työhön. Ehtoollisvirressä hämmästelemme
Jumalan hyvyyttä. Ylistysvirren halleluja on esimakua taivaallisesta
ylistyksestä (Ilm. 9:6).
Niin onkin, mutta samalla Raamattu on ihmeellinen pyhä kirja, joka synnyttää uskoa Kristukseen. Jeesus Kristus on Jumalan elävä Sana. Hän on läsnä siinä inhimillisessä sanassa jota luetaan, lauletaan ja saarnataan jumalanpalveluksessa.
Messussa luetaan yleensä kolme Raamatun tekstiä: Vanhasta testamentista, Uuden testamentin kirjeteksteistä ja Jeesuksen elämänkerroista eli evankeliumeista. Kullekin pyhäpäivälle on Evankeliumikirjaan valikoitu päivän tekstit siten, että sama teksti toistuu joka kolmas vuosi. Teksteistä muodostuu adventista alkava kirkkovuosi, jonka tarkoituksena on tuoda Jeesuksen pelastustyön eri vaiheet meitä puhuttelemaan, tähän hetkeen.
Sanan lukemisesta ja kuulemisesta muodostuu vahva dialogi. Ensimmäisen lukukappaleen jälkeen saamme meditoida kuultua vastausmusiikin aikana. Toisen lukukappaleen jälkeen veisattavassa Päivän virressä laulamme Jumalan teoista.
Ennen ja jälkeen evankeliumia on kolminkertainen halleluja, ylistyksemme siitä, että Jeesus on tullut keskellemme. Evankeliumin lukemisen jälkeen pappi saarnaa jostain päivän tekstistä. Seurakunta vastaa kuultuun sanaan jälleen ylistyksellä eli uskontunnustuksella. Joskus uskontunnustuksen jälkeen on vielä lyhyt virsi, joka antaa mahdollisuuden palata saarnan herättämiin ajatuksiin.
Kaiken tämän tarkoituksena on, että messuun osallistuja saisi kokea miten Jeesus puhuttelee minua ja minä saan vastata. Hän kuulee mitä sanon ja mitä kaipaan. Usko, toivo ja rakkaus lisääntyvät. Jumala rakastaa ja armahtaa minua Kristuksen tähden.
10. USKONTUNNUSTUS
6. PÄIVÄN RUKOUS
Mikä lyhyt rukous messussa livahtaa helposti ohi korvien? Itselleni se on Päivän rukous, jonka liturgi lukee jumalanpalveluksen alkupuolella kiitosvirren jälkeen. Siinä on usein hienoja sananmuotoja. Ehkä sen lukemiseen pitäisi liittää enemmän hiljaisuutta, että ehtisi ymmärtää nuo kauniit sanat?
Päivän
rukous on ytimeltään Jumalan pelastustekojen kertaamista ja niiden tulemista
tähän hetkeen. Rukous luetaan Jeesuksen nimessä ja se liittyy päivän raamatunteksteihin.
Pysähdymme Jumalan eteen muistelemaan, mitä hän on tehnyt puolestamme, vetoamme
hänen lupauksiinsa ja tekoihinsa ja pyydämme että ne vaikuttaisivat meihin nyt.
Evankeliumikirjassa
on jokaiselle pyhäpäivälle muutama päivän rukous. Jotkut niistä ovat hyvinkin raikkaasti
sanoitettuja. Niistä jumalanpalveluksen toimittajat valitsevat sen, joka
parhaiten soveltuu tilanteeseen ja sanomaan.
Aina
kun seurakunta kokoontuu messuun, eläydytään johonkin pelastushistorian
tapahtumaan kirkkovuoden mukaan. Niinpä esimerkiksi jouluna elämme todeksi
Vapahtajan syntymää. Eräässä joulun ”päivän rukouksessa” kiitämme siitä, että
pelastuksen ihme tuli ihmissilmien hämmästeltäväksi Betlehemin pimeässä yössä.
Pyydämme että saisimme kedon paimenten riemuitsevat askeleet ja löytämisen
ilon. Lähetä meidät kertomaan pelkääville
ja vapahdusta ikävöiville ilosanomaa siitä elämästä, joka on ihmisten
todellinen valo. Suo meidän kerran pyhien enkelien kanssa ylistää sinua taivaan
kirkkaudessa.
7. VIRRET
Laulettu kaipaus ja ilo.
Taiteiden
yönä Vaasan kirkossa vietettiin tangomessua. Jumalanpalveluksen laulun ja
virren tarkoituksena on liittyä yhteen, kantaa yhteinen rukous ja kiitos
Jumalalle. Varmasti tämä voi toteutua myös tangon rytmein – eräs
lempivirsistäni on itse asiassa valssi, jonka tahtiin toivoisin arkkuani
kannettavan hautaan.
Virsi
on rukousta. Jeesuksen ajan virret olivat psalmeja, joita resitoitiin
synagogassa. Psalmien sanoitukset ovat kestäneet vuosituhansien kulttuurielämän
muutokset. Yhä sydämet löytävät kaikupohjaa kuningas Daavidin aikaisista
psalmeista, joita laulettiin 1000 vuotta ennen Vapahtajan syntymää. Käänny puoleeni ja ole minulle armollinen,
sillä minä olen yksin ja avuton (Ps.25).
Virsissä
on samaa ajattomuutta. Eri aikakausien juomalauluista, kansanlauluista ja varta
vasten virsiksi sävelletyistä koraaleista on seuloutunut musiikki joka kantaa.
Sanoitukset ovat kestäneet kulutusta, koska ne ovat lähteneet syvältä sydämestä
ja niissä on elämän maku. Seurakunnassamme virsien soundi myös vaihtelee
riippuen siitä onko messussa urku- piano- vai bändisäestys.
8. KIRKKOTILA JA SYMBOLIT
Vuosia
sitten kun olin Helsingin tuomiokirkossa, siellä oli amerikkalainen mies
lippalakki päässä. Nuori kirkon opas tuli ystävällisesti sanomaan: Would You please take your cap off. Jossain
etelänmatkoilla törmäämme siihen että kirkkoon ei pääse shortsit jalassa tai
olkapäät paljaina. Myös meillä on täällä omat tapamme kunnioittaa kirkkotilaa.
Miehillä
lakin päästä ottaminen kuvastaa kunnioitusta Pyhän edessä. Sitä voi osoittaa
myös hiljentymällä tai tekemällä ristinmerkin. Kirkkotila on vihitty Jumalalle
pyhitetyksi huoneeksi. Monet kirkon symbolit, kuten alttari, kolmio, silmä,
kyyhkynen tai ristinmuotoinen käytävä viittaavat Jumalan läsnäoloon.
Kirkko
on myös seurakunnan koti, ja siksi on tärkeää, että lasten ääni ja askeleet
saavat kuulua siellä. Jeesus tuohtui, kun opetuslapset moittivat niitä, jotka
toivat lapsia hänen luokseen. Ei aikuistenkaan tarvitse kirkossa käyttäytyä
niin jäykästi, että oleminen käy raskaaksi. Sydämen asenne voi olla aivan
oikea, vaikka ihminen liikkuu vapautuneesti, hymyilee iloisesti, laulaa ja
puhuu - huomioiden toiset.
Alttarilla
palavat kynttilät kuvastavat valon voittoa pimeydestä. Liekki on rukouksen ja
Kristus-esirukoilijan vertauskuva. Jo varhaisten kristittyjen kokoontumiseen
kuului lamppujen sytyttäminen (Apt. 20:8). Suurina Kristus-pyhinä alttarilla
palaa kuusi kynttilää, muina juhlapyhinä neljä. Jos alttarilla palaa kaksi
kynttilää, ne symboloivat lakia ja evankeliumia.
Alttarin
kukat muistuttavat Jumalan luomistyöstä. Ne ovat tavallisesti lakastuvia
leikkokukkia, jotka kertovat Kristuksen uhrista ja elämän hauraudesta. Mikä
olen minä ja mikä on minun kansani?, lausui kuningas Daavid, kun Jerusalemin
temppeliä rakennettiin, sinulta on tullut
kaikki minkä sinulle annamme (1. Aik. 29:14).
9. PUHUTTELUA VAI ARMOA?
Eräs pappi oli huolissaan siitä, että joissain kirkoissa edelleen on Raamattu alttaripöydällä. Hänellä oli pelko siitä että kunnioitamme liikaa kirjoitettua sanaa. Onhan se niin monitulkintaista.Niin onkin, mutta samalla Raamattu on ihmeellinen pyhä kirja, joka synnyttää uskoa Kristukseen. Jeesus Kristus on Jumalan elävä Sana. Hän on läsnä siinä inhimillisessä sanassa jota luetaan, lauletaan ja saarnataan jumalanpalveluksessa.
Messussa luetaan yleensä kolme Raamatun tekstiä: Vanhasta testamentista, Uuden testamentin kirjeteksteistä ja Jeesuksen elämänkerroista eli evankeliumeista. Kullekin pyhäpäivälle on Evankeliumikirjaan valikoitu päivän tekstit siten, että sama teksti toistuu joka kolmas vuosi. Teksteistä muodostuu adventista alkava kirkkovuosi, jonka tarkoituksena on tuoda Jeesuksen pelastustyön eri vaiheet meitä puhuttelemaan, tähän hetkeen.
Sanan lukemisesta ja kuulemisesta muodostuu vahva dialogi. Ensimmäisen lukukappaleen jälkeen saamme meditoida kuultua vastausmusiikin aikana. Toisen lukukappaleen jälkeen veisattavassa Päivän virressä laulamme Jumalan teoista.
Ennen ja jälkeen evankeliumia on kolminkertainen halleluja, ylistyksemme siitä, että Jeesus on tullut keskellemme. Evankeliumin lukemisen jälkeen pappi saarnaa jostain päivän tekstistä. Seurakunta vastaa kuultuun sanaan jälleen ylistyksellä eli uskontunnustuksella. Joskus uskontunnustuksen jälkeen on vielä lyhyt virsi, joka antaa mahdollisuuden palata saarnan herättämiin ajatuksiin.
Kaiken tämän tarkoituksena on, että messuun osallistuja saisi kokea miten Jeesus puhuttelee minua ja minä saan vastata. Hän kuulee mitä sanon ja mitä kaipaan. Usko, toivo ja rakkaus lisääntyvät. Jumala rakastaa ja armahtaa minua Kristuksen tähden.
10. USKONTUNNUSTUS
Sikisi Pyhästä Hengestä
Eräs
seurakuntalainen pyysi muistuttamaan, että jokainen saa liittyä lukemaan ääneen
Isä meidän -rukousta ja uskontunnustusta aina kun niitä käytetään eri
tilanteissa.
Jumalanpalveluksen
uskontunnustus on seurakunnan vastaus Jumalan puhutteluun, joka kuullaan
saarnassa. Yleensä käytetään Apostolista uskontunnustusta. Juhlamessuissa
saatetaan käyttää Nikean tunnustusta. Nämä uskontunnustukset löytää virsikirjan
takaa ehkä viimeiseltä tai toiseksi viimeiseltä aukeamalta.
Apostolisen
uskontunnustuksen juuret ovat Roomassa. Sen esimuotoa käytettiin siellä
kastetunnustuksena 100-luvulla. Nikean tunnustus alkoi muotoutua 300-luvulla,
kun alkoi olla niin monenlaista oppia Jumalasta, Jeesuksesta ja Pyhästä
Hengestä, että täytyi yrittää kiteyttää kristillinen uskonkäsitys yhteisiin
lausumiin. Uskontunnustukset saivat lopullisen muotonsa 400-luvulla.
Jotkut
kokevat, että on vaikea lukea ääneen tunnustusta, kun ei koe että voisi uskoa
näin. Esimerkiksi tuo otsakkeen teksti on tuottanut hämmennystä monelle. Katekismuksen
mukaan kyse ei ole kuitenkaan uskomme laadusta ja käsityskyvystämme.
Uskontunnustus kertoo mitä Jumala tekee puolestamme ja lahjoittaa meille. Siksi
kyseessä on enemmän ylistys kuin järjen selitys. Meidän Jumalamme on suuri ja
käsittämätön ja hänelle on kaikki mahdollista.
Ajattelen,
että lukiessani uskontunnustusta liityn johonkin itseäni suurempaan ja
viisaampaan, vuosituhantisen kirkon yhteiseen omaisuuteen. Anselm Canterburylaisen
tavoin en yritä ymmärtää, jotta voisin uskoa, vaan uskon, jotta voisin
ymmärtää.
11. ESIRUKOUS
Messu on Jumalan kansan juhla,
mutta niin suuri juhla siitä ei saisi tulla, että lähellä ja kaukana elävän
lähimmäisen hätä unohtuu. Näin
sanoi Tapio Saraneva Tampereella 1998 pidetyssä
jumalanpalveluskongressissa. Siksi mietin usein, että messun esirukouksessa on
uskallettava kantaa esiin kipeitä asioita ja on myös pyydettävä, että minä
osaisin itse tehdä voitavani hädän lievittämiseksi.
Esirukous
on rukousta toisten, ei omien asioideni puolesta. Vanhassa Testamentissa kansan
puolesta rukoileminen oli erityisesti profeettojen tehtävä. Uudessa
testamentissa kehotetaan jumalanpalveluksissa rukoilemaan ja kiittämään
kaikkien ihmisten, kuninkaiden ja vallanpitäjien puolesta, jotta saisimme
viettää tyyntä ja rauhallista elämää (1.Tim.2:1-2). Apostoli Paavali kirjoittaa
tessalonikalaisille että hän on Silvanuksen kanssa muistanut heitä
rukouksissaan (1.Tess.1:2) ja pyytää: Rukoilkaa meidän puolestamme (1.Tess. 5:25).
Rukous yhdistää.
Kristillisten
kirkkojen jumalanpalveluksissa on alkuajoista lähtien rukoiltu seurakunnan,
papiston, valtakunnan ja sen hallitsijan, köyhien, sairaiden, leskien, orpojen,
maailmanrauhan, sadon ja suotuisten ilmojen puolesta. Olisi hyvä, että voisimme
muistaa rukouksessa erityisesti ajankohtaisia asioita. Siksi voi olla
tarpeellista muistuttaa näistä jumalanpalveluksen toimittajia ennen messun
alkua tai jättää esirukouspyyntöjä. Itse olen joskus liturgina miettinyt, miksi
ihmiset näyttävät niin vakavilta, ja syy on selvinnyt uutisista jälkikäteen.
On
hyvä, jos seurakuntalaiset muutenkin voisivat osallistua esirukouksen
valmisteluun ja rukouksen toteuttamiseen. Me papit emme aina huomaa pyytää! Jos koet kutsumusta tähän tehtävään, ota
rohkeasti yhteyttä.
Hoosianna
on yhtä aikaa ylistystä ja avunpyyntöä. Se tarkoittaa Auta, pelasta. Jeesuksessa
Jumalan kirkkaus säteilee meille, seimeltä ja Golgatalta. Saamme toivottaa
hänet tervetulleeksi ehtoollispöydän Herraksi ja oman elämämme Herraksi.
12. PYHÄ - Ehtoollisrukouksen adventtilaulu
Messun
liturgilla on yllään viitta, kasukka, ja siinä on useimmiten selkäpuolella
Kristuksen risti. Risti muistuttaa siitä, että Jeesus itse on ehtoollispöydän
isäntä. Hän on siunaamassa lahjoillaan meitä, jotka käymme perheen yhteiseen
ruokapöytään.
Ehtoollisrukouksen
alussa muistellaan mitä Jeesus on tehnyt puolestamme. Rukous alkaa sanoin Totisesti on oikein ja arvollista ja sen
muisteluosa vaihtuu sen mukaan mikä on pyhäpäivän erityinen sanoma. Sen jälkeen
saamme liittyä laulamaan enkelien ja kaikkien pyhien kanssa Pyhä-hymniä.
Tämä
ihana laulu on syntynyt kahdesta Raamatun kohdasta. Toinen on Jesajan kirjan
näky, missä kuusisiipiset serafit verhoavat kasvojaan Herran kirkkauden edessä
ja laulavat: Pyhä, pyhä, pyhä, Herra
Sebaot! Taivas ja maa on täynnä sinun kirkkauttasi. (Jes. 6:3). Tässä
liitymme enkeleiden kuoroon.
Toinen
on adventin tervetulotoivotus, millä ihmisjoukko otti Jeesuksen vastaan, kun
hän ratsasti aasilla Jerusalemiin kärsimään ja kuolemaan meidän puolestamme: Hoosianna korkeuksissa! Siunattu olkoon hän,
joka tulee Herran nimessä. Hoosianna korkeuksissa! (Matt. 21:9) Liitymme
laulamaan Kristukseen uskovien ja jo perille päässeiden pyhien kanssa
Hoosiannaa.
13. HERRAN RAUHA
Rauhaa ja sovintoa!
Ehtoollisen
vieton edellä kaivataan sovintoa ja yhteyttä. Riidat poikki! Ensinnäkin Jumala
tarjoaa rauhaa omilleen. Tätä ilmentää Isä meidän –rukouksen jälkeen tuleva
liturgin ja seurakunnan vuorolaulu: Herran
rauha olkoon teidän kanssanne – Niin myös sinun henkesi kanssa.
Herran
rauhan toivottamisen perusta on ylösnousseen Jeesuksen sanoissa
opetuslapsilleen. Kun he olivat koolla lukittujen ovien takana, Jeesus ilmestyi
ja sanoi: Rauha teille (Joh. 20:19).
Kristus lahjoittaa omilleen sen rauhan, jota jo enkelit jouluyönä julistivat
laulaessaan maan päällä rauha ihmisillä
joita Hän rakastaa (Luuk.2:14).
”Herran
rauhan” jälkeen tarjotaan joissakin messuissa (esim. Tuomasmessu,
Kotisatamamessu) mahdollisuutta osoittaa, että myös ehtoolliselle aikovat ovat
keskenään sovussa. Liturgi kehottaa seurakuntalaisia toivottamaan toisilleen
rauhaa ojentamalla kättä ja sanomalla esimerkiksi Kristuksen rauhaa.
Tämän
eleen taustalla on mm. Paavalin toivomus. Hän kehotti seurakuntalaisia
tervehtimään toisiaan pyhällä suudelmalla (esim.1. Kor 16:20). Suomalaiseen
kulttuurin kättely sopii toistaiseksi paremmin. Myös Jeesus muistutti, että jos
alttarille mennessäsi muistat, että veljelläsi on jotain sinua vastaan, niin
käy ensin sopimassa (Matt. 5:23-24).
Sovinto
ei ole helppo asia. Isä meidän –rukouksen kohta, missä lupaan antaa anteeksi
niille, jotka ovat minua vastaan rikkoneet, vetää joskus vakavaksi. Jumalan
rakkaus ja hänen tarjoamansa sovinto meitä syntisiä kohtaan on täydellinen.
Joka päivä lukiessani Jeesuksen opettamaa rukousta, ja ennen ehtoolliselle
käymistäni pyydän häneltä, että hän muuttaisi sydäntäni niin että tulisin
armollisemmaksi ja osaisin elää rauhassa kaikkien kanssa.
Hän on meidän pääsiäislampaamme,
joka on uhrattu puolestamme.
kuolemalla hän kukisti kuoleman
ja ylösnousemisellaan avasi meille tien ikuiseen elämään.
Sen tähden kaikki maa riemuitsee tänä yönä!
Kerran
eräässä konfirmaatiossa nuoret olivat aidosti juhlassaan mukana. Sen sijaan
lehterillä oli aikuisten pulinapoppoo, joka yritti herättää huomiota kaikin
tavoin. Mietin jo, pitääkö asiaan puuttua, mutta onneksi ehtoollisen pyhä hetki
rauhoitti kaikki.
14. JUMALAN KARITSA
Jeesus lampaana
Jeesus lampaana
Oman
konfirmaationi messun liturgiassa oli yksi osa, joka sai kylmät väreet menemään
pitkin selkäpiitä. Joku toinenkin nuori huokaili, että Mun mielestä tämä on
kaunis. Sävelmä on vaihtunut, mutta Jumalan
Karitsa -hymni on yhä yksi liturgian kauneimpia osia.
Jumalan Karitsa lauletaan yhdessä seisaaltaan
ehtoollisen asettamisen ja Isä meidän –rukouksen jälkeen. Huomion keskipisteenä ovat silloin
ehtoollisaineet, jotka ovat alttaripöydällä. Ajattelemme, että Kristus on
keskellämme leivässä ja viinissä ja ylistämme häntä siitä, että hän on kantanut
meidän syntimme.
Laulun
sanat perustuvat Johannes Kastajan sanoihin. Johannes kastoi Jordanilla ihmisiä
ja julisti, että minun jälkeeni tulee minua suurempi. Kun hän sitten näki
Jeesuksen tulevan luokseen, hän sanoi: Katsokaa,
Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin! (Joh. 1:29).
Näin
sanomalla Johannes viittasi sekä Jeesuksen kuoleman hetkeen että sen
merkitykseen. Johanneksen evankeliumin mukaan Jeesus kuoli ristillä juuri
silloin, kun pääsiäislampaita teurastettiin Jerusalemin temppelissä
pääsiäisateriaa varten. Siksi Pääsiäisyön ja Pääsiäisen ehtoollisrukouksessa
lausutaankin Jeesuksesta:
Hän on meidän pääsiäislampaamme,
joka on uhrattu puolestamme.
kuolemalla hän kukisti kuoleman
ja ylösnousemisellaan avasi meille tien ikuiseen elämään.
Sen tähden kaikki maa riemuitsee tänä yönä!
Jeesus
on kuollut puolestamme, ja siksi meidän ei tarvitse antaa muuta uhria tai
pelätä mitään Jumalan rangaistusta. Ehtoollisessa hän on keskellämme täynnä
armoa.
15. EHTOOLLINEN
Ehtoolliselle
saavat osallistua kirkkomme konfirmoidut jäsenet. Itse asiassa jäseneltä
odotetaankin, että hän osallistuisi jumalanpalveluksiin ja kävisi
ehtoollisella. Ehtoollispöytämme on avoin myös niiden kirkkojen ja
uskonnollisten yhdyskuntien jäsenille, joiden kanssa meillä on sopimus
ehtoollisyhteydestä.
Myös
kastettu lapsi voi nauttia ehtoollista yhdessä vanhempansa tai muun hänen
kristillisestä kasvatuksestaan huolehtivan seurakunnan jäsenen kanssa. Tällöin
vanhempi kertoo papille, siunataanko lapsi vai saako hän ehtoollista. Lasten
ehtoollinen oli käytössä kristinuskon alkuaikoina ja palautettiin kirkkoomme
1979.
Vaasan
kirkoissa käytetään nyt pelkästään gluteenitonta ehtoollisleipää, joka sopii
kaikille. Joillekin pienikin määrä alkoholia on ongelma eri syistä, joten
Vaasan ja Palosaaren kirkoissa voi pyytää ehtoollisenjakajalta alkoholitonta
viiniä, jota on varattuna alttaripöydälle. Joskus leipä voidaan myös kastaa
viiniin. Leivän ja viinimaljan voi ottaa käteensä. Vastaanottaessaan voi sanoa aamen ja
pöydästä noustessaan saa kiittää Jumalaa.
Ehtoollisella
Jeesus Kristus on itse läsnä. Leivässä ja viinissä hän lahjoittaa meille
syntien anteeksiantamuksen ja vahvistaa uskoamme. Hän kokoaa yhteen kaikki
omansa kiitosaterialle, joka ennakoi taivaan juhla-ateriaa. Ehtoollinen
yhdistää meidät Kristukseen, toinen toisiimme ja perille päässeisiin pyhiin.
Ehtoollisen
lahja otetaan vastaan uskomalla, että nuo sanat ovat totta: Kristuksen ruumis
ja veri on annettu sinun puolestasi. Nuo
sanat antavat sen mitä lupaavat riippumatta siitä, että ehtoollisen jakaja ja
ehtoollisen vastaanottaja ovat kelvottomia näin suureen armoon. Kovin
mielelläni olisin kelvollinen. Ehtoolliselle en kuitenkaan tule kelvollisuuteni
varassa, vaan sinun sanasi ja käskysi tähden, koska mielelläni olisin sinun
opetuslapsesi. (Luther)
Kirkkotila pukeutuu paastonaikaan siten, että kirkollisena värinä on violetti, katumuksen väri. Paastonaikana messusta jää pois joitakin iloisia osia. Halutaan kääntyä sisäänpäin, itsetutkisteluun. Tai tavoitteena on, että arki ja juhla erottuisivat. Ylistys kaikuu juhla-aikoina sitäkin kirkkaampana.
16. PAASTONAIKA JA YLISTÄMINEN
Ennen
pääsiäistä tuhkakeskiviikosta alkaen ja ennen joulua adventinaikana on paasto. Minulla
on tietyt vaatimattomat paastonajan tavat. Yksi niistä on, että kannan
kaulassani krusifiksia ja muistelen Kristuksen kärsimystä.
Kirkkotila pukeutuu paastonaikaan siten, että kirkollisena värinä on violetti, katumuksen väri. Paastonaikana messusta jää pois joitakin iloisia osia. Halutaan kääntyä sisäänpäin, itsetutkisteluun. Tai tavoitteena on, että arki ja juhla erottuisivat. Ylistys kaikuu juhla-aikoina sitäkin kirkkaampana.
Paastonaikana
liturgisista lauluista jää pois Kunnia, minkä enkelit lauloivat jouluyönä. Samoin
jätetään pois siihen liittyvä kiitosvirsi Pyhälle kolminaisuudelle. Pääsiäiseen
liittyvän ison paaston alkupuolella saattaa Kunnia kajahtaa vielä psalmilaulun
yhteydessä, mutta 5. paastonajan sunnuntaista lähtien paasto syvenee ja myös
tämä ”pieni kunnia” vaikenee.
Jätämme
paastonaikana pois myös evankeliumin lukemiseen liittyvän halleluja-laulun.
Messun loppupuolella olevassa vuoroylistyksessä ei seurakunta vastaa Jumalalle kiitos. Halleluja., vaan Jumalalle kiitos. Aamen.
Pieniä
muutoksia, aivan kuin pilkun fiilausta. Onko näillä mitään merkitystä? Ehkä ne
muistuttavat meitä siitä, että kirkkovuoden eri aikoina meitä kutsutaan
sisäiseen muutokseen, joka näkyy myös ulkoisessa olemuksessamme ja elämässämme.
Aina ei tarvitse jaksaa ylistää. Joskus saa ylistää täysin palkein, myös
messussa! Mirjami Lähteenkorvan sanoin Ylistys kaipaa ääntä puuttuvaa.
17. KIRKON PENKISSÄ
Olimme
jumalanpalveluspäivillä pohtimassa miten messu voisi olla sellainen, ettei
sieltä malta pysyä pois. Mieleen jäi
kuva kirkosta, johon oli rakennettu lapsille hauskannäköinen leikkipaikka
kirkon etuosaan lähelle alttaria. Lapset kuulemma viihtyvät siinä, eivät
häiritse eivätkä juokse enää portaissa. Ovat parhaalla paikalla, mistä näkee ja
näkyy.
Pyhäkoulussa
olen laulanut ja laulattanut laulua On
paikka kirkkoni penkissä, joka juuri minun on. Oma paikkani on kuitenkin
usein tyhjä. Kotikirkossani on vielä
Naskalin penkki, jossa isäni melkein joka sunnuntai istuu edustamassa
kotitaloani. Mutta minua vaivaa joskus
hengellinen haluttomuus.
Olisiko
sille mitään tehtävissä? Ruotsissa eräässä seurakunnassa olivat seurakunnan
työntekijät ja luottamushenkilöt lupautuneet käymään kirkossa kymmenenä pyhänä
peräkkäin. He tunnustivat uskonsa jaloillaan. Kun kirkkoon kulki paljon väkeä,
siellä oli virkistävää. Samalla he tulivat miettineeksi, mitä voisivat tehdä,
että messusta tulisi heidän unelmansa.
Eräs
maalaisseurakunnan pastori sanoi, että kun ehtoollispöydässä ihmiset ovat ihmeen
lähekkäin, siinä yksi tuoksahtaa vähän valkosipulilta, toinen navetalta ja
kolmas vauvalta. Se on elämää, on hienoa että elämän tuoksu tulee kirkkoon.
Suomalaiset
olivat joskus kirkkokansaa, nyt paremmin nettikansaa. Janoa yhteyteen on nytkin, mutta sosiaalisesta
mediasta puuttuu tuoksu. Unelmieni
kirkossa saa nauraa ja itkeä ja kokea tulevansa kotiin.
Yhdessä
rukoileva ja ylistävä kirkko lähtee ehtoollispöydästä kohtaamaan ihmisenä
toisia ihmisiä. Kirkossa saa uskoa armon sanan ja sitä kuulemaan meitä
kehotetaan. Me emme saa lyödä laimin seurakuntamme yhteisiä kokouksia, niin kuin muutamilla on tapana, vaan meidän tulee rohkaista toisiamme, sitä enemmän mitä lähempänä näette Herran päivän olevan (Hepr. 10:25).
18. LÄHETTÄMINEN - Kuolemaan ja elämään
Eräs
sulhanen sanoi, että älä sano ennen päätösmarssia: Lähtekää rauhassa. Se kuulostaa vähän siltä kuin lähtisi kuolemaan.
Ymmärsin ja otin pyynnön huomioon. Messun päätössanat on kuitenkin tarkoitettu
viittaamaan elämään: Lähtekää rauhassa ja
palvelkaa Herraa Iloiten.
Ehtoollisjumalanpalveluksen
nimi messu tulee sen luonteesta.
Kyseessä ei ole tosielämästä irrallinen pyhyyden saareke, vaan missio, lähettäminen. Ensin kutsutaan
koolle vahvistumaan yhteydestä, Herran sanasta ja ehtoollisesta. Sitten
lähetetään takaisin arkielämään ja elämän tarkoituksena on todistaa sanoin ja
teoin Kristuksesta.
Herran
palveleminen on toisten ihmisten väsymätöntä palvelemista. Siihen meitä
kehotetaan. Messu haastaa meidät noudattamaan Jumalan hyvää tahtoa, olemaan
Kristuksen kaltaisia. Ei se ole helppoa maailmassa, joka on täynnä
epäoikeudenmukaisuutta, sotia, nälänhätää, köyhyyttä, erilaista hyväksikäyttöä ja
vaikeita ihmisiä. Mutta on
tekohurskasta, ellen ota todesta sitä, että minua kutsutaan rakkauden tekoihin.
Se
joka on saanut kokea rakkautta, voi oppia rakastamaan. Siksi meitä kutsutaan
messuun, ja siksi meidät lähetetään messusta elämään. Ei kuitenkaan noudattamaan
hammasta purren käskyjä, tekemään raskasta rakkauden työtä - vaan kokemaan sitä
iloa, minkä tuo Jumalan tahdon mukainen elämä. Mitä voitan riitelyllä,
ahneudella tai välinpitämättömyydellä? En mitään. Siksi on olemassa messu ja
lähettämissanat. Että olisi ilo. Ja että olisi rohkeus silloinkin kun tuntuu
mahdottomalta - kun ei tarvitse yksin lähteä edes kuolemaan.
19. RISTISAATTO
Kuka pääsee ristinkantajaksi? Olen ajatellut, että ehkä Jeesuksen ristin kantaminen on messun arvokkain tehtävä. Juhlajumalanpalvelus alkaa ja päättyy usein kulkueeseen. Ristin jäljessä tulee sanan valo, kun siinä kannetaan kynttilöitä ja Evankeliumikirjaa. Kulkueessa voivat kävellä konfirmoitavat nuoret, kuorolaiset, tekstinlukijat, esirukouksen lukijat, ehtoollisavustajat, saarnaaja ja liturgi.
Kulkue on vanhimpia kristillisiä symboleita. Kansa saattoi kunnioittaa siunauksen antajaa, esimerkiksi kuningasta, kulkemalla hänen perässään. Messuun liittyvät kulkueet juontavat juurensa keisari Konstantinus Suuren (272-337) aikaan. Hän suosi kristinuskoa, sunnuntaista tuli lepopäivä ja Rooman valtio antoi varoja kirkkojen rakentamsieen. Kulkueetkin mahtuivat suurempiin kirkkosaleihin.
Kun kulkueen edellä on risti, puhutaan ristisaatosta. Kristus tulee jumalanpalvelusta viettävän seurakuntansa keskelle. Mikäli koko seurakunta ei kulje ristin jäljessä, se nousee seisomaan osoittaakseen olevansa mukana. Ristin perässä vaeltaminen muistuttaa siitä, että seuraamme Kristusta vaikeallakin tiellä ja olemme matkalla kohti luvattua maata.
Mieleen tulee myös kuva paimenesta ja laumasta. Ristiinnaulittu ja ylösnoussut Kuningas kulkee edellä ja viimeisenä kulkeva pappi kaitsee sitä laumaa, jonka Kristus on hänelle antanut. Jumalanpalveluksen toimittajat ovat osa seurakuntaa ja saapuvat kuoriin seurakunnan keskeltä.
Kun jumalanpalvelus päättyy, on luontevaa, että seurakunta liittyy kulkueeseen ja poistuu ristisaaton jäljessä. Matka kohti vehreitä laitumia ja Jumalan kansan lepopaikkaa jatkuu. Me, jotka uskoimme, pääsemme perille luvattuun levon maahan (Hepr. 4:3).
Syvemmälle Messuun –sarja päättyy tähän.
Maaria Perälä
19. RISTISAATTO
Kuka pääsee ristinkantajaksi? Olen ajatellut, että ehkä Jeesuksen ristin kantaminen on messun arvokkain tehtävä. Juhlajumalanpalvelus alkaa ja päättyy usein kulkueeseen. Ristin jäljessä tulee sanan valo, kun siinä kannetaan kynttilöitä ja Evankeliumikirjaa. Kulkueessa voivat kävellä konfirmoitavat nuoret, kuorolaiset, tekstinlukijat, esirukouksen lukijat, ehtoollisavustajat, saarnaaja ja liturgi.
Kulkue on vanhimpia kristillisiä symboleita. Kansa saattoi kunnioittaa siunauksen antajaa, esimerkiksi kuningasta, kulkemalla hänen perässään. Messuun liittyvät kulkueet juontavat juurensa keisari Konstantinus Suuren (272-337) aikaan. Hän suosi kristinuskoa, sunnuntaista tuli lepopäivä ja Rooman valtio antoi varoja kirkkojen rakentamsieen. Kulkueetkin mahtuivat suurempiin kirkkosaleihin.
Kun kulkueen edellä on risti, puhutaan ristisaatosta. Kristus tulee jumalanpalvelusta viettävän seurakuntansa keskelle. Mikäli koko seurakunta ei kulje ristin jäljessä, se nousee seisomaan osoittaakseen olevansa mukana. Ristin perässä vaeltaminen muistuttaa siitä, että seuraamme Kristusta vaikeallakin tiellä ja olemme matkalla kohti luvattua maata.
Mieleen tulee myös kuva paimenesta ja laumasta. Ristiinnaulittu ja ylösnoussut Kuningas kulkee edellä ja viimeisenä kulkeva pappi kaitsee sitä laumaa, jonka Kristus on hänelle antanut. Jumalanpalveluksen toimittajat ovat osa seurakuntaa ja saapuvat kuoriin seurakunnan keskeltä.
Kun jumalanpalvelus päättyy, on luontevaa, että seurakunta liittyy kulkueeseen ja poistuu ristisaaton jäljessä. Matka kohti vehreitä laitumia ja Jumalan kansan lepopaikkaa jatkuu. Me, jotka uskoimme, pääsemme perille luvattuun levon maahan (Hepr. 4:3).
Syvemmälle Messuun –sarja päättyy tähän.
Maaria Perälä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti