sunnuntai 14. marraskuuta 2021

Kunnioita elämänkokemusta

Eräässä työhöni liittyvässä keskustelussa oli mukana hoiva-alalla työskentelevä aasialainen nainen, joka on asunut jo pitkään Suomessa. Hän sanoi, että hänestä on surullista, että suomalaiset eivät kunnioita vanhuksia - minun kotimaassani on toisin. Tämähän on yleisesti tiedossa oleva tosiasia, ja aasialaisesta kulttuurista tulevien työntekijöiden arvostava suhtautuminen vanhoihin on ollut myös nähtävillä, kun olen vieraillut hoivakodeissa. Mietin usein, mistä se mahtaa johtua, että me länsimaiset saamme tässä kohtaa mennä itseemme. 

Minulle yksi vaikeimmista käskyistä on ollut neljäs käsky. Vanhempani olivat mielestäni usein epäoikeudenmukaisia ja toimivat väärin. Joskus jouduin heidän ja sisarustenikin ankarien ja suorastaan halveksivien moitteiden kohteeksi. Näin kävi esimerkiksi silloin, kun erään miniäkokelaan käydessä talossa olin jostain syystä istahtanut kesävaatteissani takan reunukselle ja leikannut varpaankynteni kaikkien nähden. Olin ilmeisesti antanut vulgäärin vaikutelman koko perheestä - tai ehkä kaikkia oli vähän jännittänyt, ja jännitys piti purkaa johonkin perheenjäseneen. Taisin olla aika usein se, josta löytyi vikaa.

Ei aina voi kunnioittaa sitä, mitä vanhemmat ihmiset tekevät ja sanovat. Mutta sen olen mielestäni oppinut, että heillä on paljon viisautta. Ehkä oli olemassa ikävaihe, jolloin sitä ei pystynyt näkemään, kun kuvitteli, että viisaus on tietoa ja osaamista, jota ylioppilaalla ja opiskelijalla oli mielestään kosolti. Mutta viisaushan on sitä, että on elämänkokemusten kautta oppinut sellaista, mikä auttaa tekemään hyviä arvioita ja oikeita päätöksiä.

On sääli, että tämän ymmärtää usein vasta sitten, kun omia vanhempia ei enää ole. "Kunnioita isääsi ja äitiäsi" ei etsi motivaatiota ainoastaan siitä millaisia vanhemmat ovat ja miten he toimivat. Ei myöskään siitä, että minua ei olisi ilman heitä. Kunnioitus nousee siitä, että ikä ja elämänkokemus tuovat väistämättä mukanaan jotain, mitä nuoremmalla ei vielä ole.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti