Kaksi todellisuutta kohtaa

Saarna Taivalkosken kirkossa pääsiäisenä 12.4.2020
Teksti Joh. 20:1-10


Muistimme on rajallinen

Kun olin lapsi, serkkuni väitteli tekniikan tohtoriksi. Meistä se oli niin hienoa, että opettelimme erään toisen, minua vähän nuoremman Sanna-serkkuni kanssa väitöskirjan otsikon ulkoa. Kului 30 vuotta, ja sanailimme serkun kanssa siitä, mikä väitöskirjan otsikko oli. Minä muistin ihan varmasti, että se oli Semianalyyttisten singulaaristen ominaismoodien menetelmän soveltaminen energiasta riippuvaan neutronien kuljetusprobleemaan kahden vierekkäisen väliaineen tapauksessa. Serkkuni väitti kivenkovaan ihan jotain muuta, en muista mitä. Väittelymme päättyi ratkaisemattomaan, sana sanaa vastaan.

Muistatko mitä tapahtui 30 vuotta sitten? Minä en oikeastaan muista mitään, mutta ehkä jos sieltä poimitaan joku tietty asia tai tilanne, muisti voi herätä. Joskus kun perheessä muistellaan, muistikuvat ovat erilaisia. Yksi muistaa yhtä ja toinen toista. Niin tapahtui myös silloin, kun 30-60 vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen ryhdyttiin kirjoittamaan ylös, mitä tapahtui ensimmäisenä pääsiäisenä Jeesuksen haudalla. Muisteltiin silminnäkijöiden todistuksia ja haastateltiin elossa olevia. Matteus, Markus, Luukas ja Johannes kirjoittivat Jeesuksen elämästä, kuolemasta ja ylösnousemuksesta. 

Käsittämättömän äärellä

Ensimmäisen pääsiäisen tapahtumat olivat silminnäkijöille aluksi yhtä käsittämättömiä kuin väitöskirjan aihe pikkutytölle. Kaikki evankeliumit kertovat yhtäpitävästi, että ensimmäiset tyhjän haudan todistajat olivat naisia. Tosin näissä kertomuksissa on eroja: Johanneksen mukaan Jeesuksen tyhjälle haudalle tuli Magdalan Maria yksin. Tosin äsken kuulimme, että hänellä kuitenkin saattoi olla ystäviä mukana, koska hän sanoi: Ovat vieneet Herran pois haudasta, emmekä me tiedä, mihin hänet on pantu. Matteuksen mukaan Jeesuksen haudalle tulikin kaksi Mariaa, Markus mainitsee myös Salomen. Luukkaan mukaan haudalla kävi useita naisia: Magdalan Maria, Johanna, Jaakobin äiti Maria ja vielä muitakin. Kahden evankelistan mukaan haudalla kävi myös miehiä: Luukkaan mukaan Pietari yksin ja Johanneksen mukaan Pietari yhdessä sen kanssa, jota Jeesus rakasti. Myös enkeleiden määrässä ja enkeleiden sanoissa on eroja, samoin naisten reaktiossa: Markus kertoo, että naiset olivat niin peloissaan, etteivät kertoneet kenellekään mitään, vaikka enkeli käski. - Matteuksen mukaan he olivat yhtaikaa peloissaan ja riemuissaan ja riensivät kertomaan. 

Mitä tämä todistaa?

Voimmeko näiden todistusten perusteella uskoa, että Jeesus todella nousi ylös kuolleista? Lohdullista evankeliumien todistuksessa on se, että todistajat eivät sopineet, mitä he kertovat, vaan jokainen kirjoitti sen mukaan kuin on kuullut asiasta puhuttavan. Esimerkiksi oikeudenkäynnissä hieman erilaiset todistukset ovat vakuuttavampia kuin täsmälleen samanlaiset todistukset.

Pääsiäisaamun tyhjä hauta sinänsä ei kertonut eikä todistanut paljoa. Maria Magdaleenankin ensimmäinen ajatus oli, että joku on varastanut Jeesuksen ruumiin. Kertomus siitä, että Jeesukselle rakas opetuslapsi uskoi nähtyään haudassa Jeesuksen käärinliinat hyvässä järjestyksessä ja hikiliinan erikseen, ei täysin aukea. Ehkä hän ajatteli, ettei kukaan ollut siirtänyt ruumista, kun käärinliinat ovat tällä tavalla. Jotain merkillistä niissä oli. Mutta Johannes sanoo, että opetuslapset eivät olleet vielä ymmärtäneet, että kirjoitusten mukaan Jeesus oli nouseva kuolleista.

Tarvittiin Jumalan sana, jonka enkeli välitti: ”Hän on noussut kuolleista.” Tarvittiin Vanhan Testamentin profetioiden tutkimista. Tarvittiin myös Ylösnousseen ilmestyksiä ja aikaa. Tarvittiin yhteinen kokemus, joka jaettiin opetuslasten kesken, tarvittiin Pyhän Hengen työtä.

Teen usein rippikoulussa taulukon, mihin kokoan ylösnousemustodistuksia ja vastaväitteitä. Hauta on tyhjä – ehkä joku vei ruumiin pois. Enkeli ilmestyy – voi olla hallusinaatio. Jeesus ilmestyy – murheellisten opetuslasten kuvitelmaa. Jne. Totean sitten, että ylösnousemusta ei voi tieteellisesti todistaa, mutta minut on vakuuttanut se, että opetuslapset itse kertovat ensinnäkin pelokkaista ja epäuskoisista opetuslapsista, jotka piileskelevät lukittujen ovien takana. Ei olisi mikään pakko paljastaa niin noloa asiaa. Ja sitten, jotain tapahtuu.

Jeesuksen seuraajat vakuuttuivat hänen ylösnousemuksestaan vähitellen Jeesuksen ilmestysten kautta. Jeesus ilmestyi haudalla käyneille naisille ja hän ilmestyi lähimmille opetuslapsilleen niin että aroista pelkureista tuli rohkeita ylösnousemuksen todistajia. 

Usko on Jumalan ihme

Se että pelkureista tulee rohkeita, on Jumalan ihme. Ja vähitellen he ymmärtävät myös Jeesuksen kärsimyksen ja kuoleman merkityksen.

He alkavat rohkeasti, marttyyrikuolemankin uhalla, todistaa että Kristus kuoli meidän syntiemme vuoksi, hänet haudattiin, hän nousi ylös kuolleista kolmantena päivänä, kirjoitusten mukaan, ja ilmestyi monille. Tämä ei kuulosta kovin uskottavalta, mutta maailmassa on tänäkin päivänä 2,4 miljardia ihmistä, jotka on kastettu kristityiksi, Kristuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Se on suuri ihme, ja se todistaa siitä, että pääsiäisen sanomassa on voimaa!

Onko siinä niin paljon voimaa, että sinun sydämesi haudalta on kivi vieritetty? Onko sinulla pääsiäinen ja juhla? Joku epäilee, että eihän tuolta haudasta kukaan ylös nouse. Toinen taas saattaa todistaa, että on kohdannut Ylösnousseen Jeesuksen omassa elämässä, hän on auttanut, vastannut rukouksiin, muuttanut elämän, ehkä parantanut sairaudestakin. Se on arvokas todistus.

Ja kuitenkin jokaiselle saattaa tulla päivä, jolloin Jumala ei tunnu vastaavaan. Tai ehkä sinulta ja minulta viedään kaikki, mitä rakastamme. Ehkä sairaus alkaa runnella omaa ruumista. Pysynkö siinä uskossa, että Jeesus elää ja on vierellä?

Tekee aivan mieli puolustaa kaikkia niitä, joiden usko on heikko. Älä pelkää. Älkää pelätkö. Usko on lahjaa. Usko yllättää elämän pimeällä haudalla. Jos etsit sydämeesi pääsiäisuskoa, rukoile ja pyydä sitä Jumalalta ja hän suuresta armostaan lahjoittaa sen. Liity mukaan seurakunnan yhteyteen, siinä Jumala vahvistaa sinua. Tule ehtoolliselle kohtaamaan Herraa sitten kun kirkot taas aukenevat.

- Lue Raamattua. Ei haittaa mitään, vaikka sen kertomuksissa on eroavaisuuksia. Niissä on kuitenkin yksi yhteinen sanoma Jeesuksesta, joka on kuollut ja ylösnoussut meidän puolestamme. Raamatun sana viittaa toiseen todellisuuteen, ja on sellaisena jotakin enemmän kuin historiankirja tai mikään muu kirja. Kaksi todellisuutta, näkyvä ja näkymätön, ovat vierekkäin, päällekkäin ja sisäkkäin. Pyhä Henki toimii sanan välityksellä ja synnyttää uskoa sen kautta. Raamatusta löydät myös lohdutusta ja iloa elämääsi.

2 kommenttia:

  1. Amen.
    Yksi parhaista pääsiäissaarnoista.
    On niin ilo lukea tekstiä, jossa kristillisyys on luontevaa ja todellista, mutta ei omahyväistä tai päälle vyöryvää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos palautteesta! Olen tänä vuonna saarnannut niin usein, että olen ollut kiitollinen siitä, että vanhoista saarnoista on usein löytynyt pohjaa. Ja papin työn yksi antoisa puoli on se, että saarnanvalmistus pakottaa Raamatun äärelle.

      Poista