Sunnuntaiaamuna menimme yhdeksäksi kylän kirkkoon. Kirkko
täyttyi hyvin kauniisti pukeutuneista seurakuntalaisista, joista todella suuri
osa oli lapsia. Monet lapset ja nuoret näyttivät tulleen kirkkoon ilman
vanhempiaankin. Pastori Johannes Tolu opetti ennen jumalanpalveluksen alkua
virsisävelmiä hyräillen niitä. Monet sävelmistä olivat meille tuttuja
suomalaisia sävelmiä, vaikka tulostamme ei oltu tiedetty seurakunnassa. Itse
asiassa Nambian kirkossa keskushallinto suunnittelee joka sunnuntaille virsilistat.
Seurakunnalle sävelmät olivat kuitenkin outoja, ja niinpä pastori Johannes Tolu
nostatti kaksi ja puoli tuntia kestäneen jumalanpalveluksen jälkeen
seurakuntansa ylös ja sanoi, että ylistysvirsi ei mennyt oikein hyvin, teidän
tulee laulaa kuin enkelit. Otetaanpa uudestaan! Ehkäpä tuota pitäisi kokeilla
Vaasassakin. Mutta jumalanpalveluksia namibialaiset voisivat vähän napakoittaa.
Saarnan piti diakoni, ja siitä jäi mieleen, että olemme
saaneet Jumalalta hengen ja elämän, ja ne kuuluvat hänelle. Antakaa Jumalalle,
mikä Jumalan on! Tekstinä oli siis Jeesuksen kehotus antaa keisarille mikä
keisarin on, ja Jumalalle, mikä Jumalan on. Jokainen vuorollaan kantoi
uhrilahjansa kirkon edessä oleviin koreihin. Toiseen koriin annettiin lahja
seurakunnan yhteiseen työhön, ja toiseen koriin lahja seurakunnan ensi
viikonvaihteen work shoppiin, missä suunnitellaan diakoniatyötä.
Lapsia Opuwon kirkossa |
Jumalanpalveluksen lopuksi ryhmämme esiteltiin ja esitimme
myös laulutervehdyksiä seurakunnalle peruskokoonpanolla ja muusikkojen ryhmänä.
Ulkona oli noin 40 asteen helle, joten
kyllähän jumalanpalvelus kaikkineen oli imenyt mehut aika kuiviin. Seurakunnan
meille tarjoamien kirkkokahvien jälkeen pääsimme levähtämään päivän kuumimmaksi
hetkeksi. Yritin kuumeisesti päästä koneellani nettiin voidakseni päivittää
blogia, mutta tuossa hotellissa pääsin nettiin vain kännykällä.
Naisia ja lapsia himbakylässä 40 asteen helteessä |
Jokaisella naisella on nukkumapaikkana savimaja, johon
puoliso sitten tulee yöllä, ellei mene jonkun muun vaimon majaan. Makuualustana
on matrassi, jonka virkaa toimittaa nahanpalanen. Naiset istuivat päivällä lasten
kanssa keittokatosten varjossa. Miehet olivat paimenessa tai muilla retkillä.
Kuuma kuiva hiekkatuuli puhalsi ja teki olon aivan sietämättömäksi, mutta olimme
sitkeitä sissejä ja odotimme lopputansseihin saakka.
Tuntui vähän oudolta pällistellä ihmisiä kotinsa edustalla
ja valokuvata heitä. Kaiken kaikkiaan koko himbakyläretki tuntui aivan
epätodelliselta siinä paahtavassa kuumuudessa. Kuinka joku voi elää näin? Miten
pienet vauvat kestävät tätä hellettä?
Mikähän tässä kulttuurissa on säilyttämisen arvoista ja mikä joutaisi
pois?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti