Namibialaiset pukeutuvat todella kauniisti, ihan viimeisen
päälle. Melkeinpä sain matkalla hävetä omaa vaatimatonta tyyliäni. Windhoekin
peltikylistäkin lähdetään kauniissa vaatteissa ja hienoissa kampauksissa
sunnuntaiaamuisin yhdeksäksi kirkkoon. Minä käytin jumalanpalveluksissa
Dahlstenin Suvin kehotuksesta papinpaitaa, ehkä se korvasi littanat hiukset ja meikkauksen
puutteen.
Emmanuelin seurakuntaa |
Hyvästelimme Namibian pääkaupungin osallistumalla sunnuntaina
Emmanuelin seurakunnan jumalanpalvelukseen. Kirkossa oli yli 2000 henkeä väkeä,
ja kirkkosalia olikin hiljakkoin laajennettu yli 700 hengen lisäosalla, että
mahdollisimman moni mahtuisi mukaan. Aamusella klo 7 alkaen kirkossa oli ollut
kuukausittainen kastejuhla, jossa oli kastettu 141 lasta. Kun astelimme kirkkoon,
näin miten eräs äiti vaihtoi lapseltaan kastemekkoa. Menin muitta mutkitta
vauvan luo ja luin hänelle siunauksen. Kirkon penkissä taas eräs noin
kolmivuotias poika tuli suloisena lähelle ja luin hänellekin siunauksen.
Oli taas lämmin sekä tunnelman että ilmaston puolesta. Jaksamista auttoi, että olin ostanut virsikirjan ja saimme lauleskella mukana ndongaksi ja kwanyamaksi. Suuri osa sävelmistä
oli tuttuja körttisävelmiä. Lähetystyöntekijämme ovat vieneet herännäisyyden henkeä Namibiaan, mutta ehkäpä namibialaisissa on jotain sellaista hiljaista iloa, että se istuukin kulttuuriin.
Jumalanpalveluksen aikana eri ikäiset lapset
poistuvat vähän eri aikaan omaan pyhäkouluunsa. Tämän kirkon vieressä oli katos, jossa yli 100 lasta kerrallaan osallistui pyhäkoulujuhlaan.
Jumalanpalvelus kesti kolmisen tuntia, joten loppupuolella palvelusta vauvat
alkoivat kitistä, mutta ei se ainakaan minua haitannut – ehkä kävi vähän sääli,
josko vauvoille riittää maitoa tuossa helteessä.
Jumalanpalveluksen mitta ei johdu saarnasta eikä
liturgiasta, mutta asiaan kuuluu tervehdyksiä ja paljon kuoroesityksiä.
Kirkolliset ilmoitukset kestävät puolisen tuntia, joskus tunninkin. Ehkä ne
yhteisölle ovat tärkeitä, vaikka ulkopuolisesta näyttää, että suurimmalla
osalla on kännykät, ja sitäkin kautta tieto liikkuisi. Ilmoitusten aikana
pyydettiin mm. kaikkia aamun kasteperheitä nousemaan ylös ja heille lausuttiin onnittelut.
Seurakunnassa on paljon kuoroja, jotka kilpailevat siitä,
mikä kuoro saa kulloinkin esiintyä jumalanpalveluksessa. Nyt lauluvuorossa oli kaksi kuoroa, ja emerituspiispa Tomas Shivute johti toista
hyvin tasokasta kuoroa parin laulun ajan. Ehtoollismessua vietetään vain kerran kuussa.
Kolehdin antaminen on yleensä varsinainen tapaus, kun kaikki tulevat riveittäin
eteen antamaan lahjansa. Tällä kertaa jumalanpalvelusta oli ehkä
lentoaikataulumme takia lyhennetty niin, että kolehdin sai antaa jumalanpalveluksen
päätteeksi ja me saimme antaa ensiksi.
Ilmeisesti aina kuun viimeisessä jumalanpalveluksessa
kutsutaan siinä kuussa vuosia täyttäneet eteen siunattavaksi, sillä tällä
kertaa kutsu kävi lokakuussa syntyneille. Astelimme Joukon kanssa eteen ja
saimme muiden mukana siunauksen ja muistolauseeksi Room. 1:16-17: Minä en häpeä evankeliumia, sillä se on
Jumalan voima ja se tuo pelastuksen kaikille, jotka sen uskovat, ensin
juutalaisille, sitten myös kreikkalaisille. Siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy
uskosta uskoon. Onhan kirjoitettu: ”Uskosta vanhurskas saa elää.” Siinä muistolausetta tulevalle vuodelle: että en häpeä evankeliumia!
Päivi ja Ilkka Repo |
Jumalanpalvelukseen osallistuivat myös Vaasan suomalaisen
seurakunnan nimikkolähetit Päivi ja Ilkka Repo, jotka tällä hetkellä ovat
ainoat suomalaiset lähetit Namibiassa. Ilkka Repo koordinoi Suomen
Lähetysseuran Lounais-Afrikan (Namibia, Angola, Botswana, Etelä-Afrikka ja Zimbabwe) työtä ja yhteistyötä kirkkojen kanssa. Päivi
toimii mm. tiedotustehtävissä. Hän on myös pastori, lukenut myöhemmällä iällä
niin kuin minäkin.
Tapasimme lähetit ensi kerran aivan matkan alussa ja he
osallistuivat kanssamme perjantai-iltana myös illalliselle. Minua hävetti, kun
vasta illallisella tajusin, että he ovat nykyään seurakuntamme
nimikkolähettejä. Asiasta ei ollut töissä puhetta ehkä siksikään, että olin
matkalla omin kustannuksin, enkä seurakunnan lähettämänä. Sain kyllä toisen viikon palkallista virkavapaata. Repojen lähettisopimus
on solmittu sen jälkeen, kun jätin lähetyspastorin tehtävät. Muistelen nyt,
että heidän puolestaan on rukoiltu messussa, mutta nimimuistinihan on aivan
olematon. No, nyt lähetit tulivat persoonallisesti tutuiksi ja yhteys varmaan
säilyy tästä eteen päinkin, ainakin rukousyhteys. Lähetystyö vaatii tänäkin
päivänä sekä henkilökohtaisia uhrauksia että varjelusta ja siunausta.
Viimeisen iltamme kokoavassa keskustelussa kysyimme
mainioilta matkanjohtajiltamme Päivi ja Sakari Löytyltä, mistä saa voimaa, että jaksaa tehdä työtä noissa
erilaisissa olosuhteissa. He kun ovat aiemmin toimineet Namibiassa 12 vuotta ja aikovat ensi vuonna taas kentälle. Päivi vastasi, että namibialaiset ovat aivan ihania,
keskustelevia ja kannustavia työtovereita. Heidän kanssaan on innostavaa tehdä työtä. Ja voimaa saan ennen kaikkea yhteisestä joka sunnuntaisesta jumalanpalveluksesta.
Kotilentomme kulki Johannesburgin ja Lontoon kautta niin
kuin menomatkakin. Lontoon aamusumu aiheutti pienen viivästyksen, mutta
pitkällä matkalla se on luonnollista. Seutulassa kaipasin Windhoekin,
Johannesburgin ja Lontoon lentoasemien siistejä vessoja, ja vaikka Namibian helle vähän uuvutti, sopi se mainiosti nivelilleni. Muuten on mukava
palata taas kotiin. Iloisina ajelemme nyt Pohjanmaalle hyvin rikkaina
kokemuksista ja kiitollisina mukavista matkatovereista. Nuhjaantunutta
matkaolemusta ei tarvitse hävetä, sillä Jumalan voima voi joskus heijastua
vaatimattomastakin kulkijasta.
Emmanuelin kirkonmäki |
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti