keskiviikko 21. joulukuuta 2016

Hiilihydraatteja haaviin

Tänään ruokavalio on koostunut lähinnä hiilihydraateista, koska töissä oli puuroa ja kotona leipää. Siihen nähden olen yllättävän pirteä, sillä joku sanoi, että hiilaripommi saa silmät lurpsahtelemaan. Luulen, että hiilihydraateistakin on jotain hyötyä ja jossain vaiheessa tullaan sanomaan, että niitäkin tulisi olla ruokavaliossa. Eräs arkkiatri Arvo Ylpön ystävä kertoi, että arkkiatri piti sokeria hyvin terveellisenä elintarvikkeena, koska se on niin puhdasta energiaa eikä siinä tule elimistöön mitään ylimääräistä ja haitallista. Kymmenisen vuotta sitten voi oli pannassa, ja nyt jopa jotkut ravitsemusterapeutit pitävät sitä terveystuotteena. Minä en ole missään vaiheessa epäillytkään voinkäytön välttämättömyyttä. 

Äitini katsoi harvoin TV-ohjelmia, mutta muistan, miten hän nauroi parille sketsille. Toinen oli se kun Spede innostui tiskaamaan, että saisi kätensä puhtaaksi. Toinen oli ehkä Me Tammelat -ohjelmassa. Siinä naiset keskustelivat ja toinen sanoi ääneen suuren unelmansa: Joskus vielä laitan pullaan voita oikein kunnolla!

Tämän vuoden jouluvalmistelut ovat olleet osin perinteisiä, osin outoja: leipomista, laatikoiden valmistusta, luopumistukihakemus, kasteita, hautajaisia, hartauksia, vihkiminen, saarnanvalmistusta, liturgian suunnittelua, teatteriretki, tikkuamista, lukemista, koiranpissittämistä, lakien ja asetusten tutkimista, tilastointia ja suunnittelua. Siivoaminen ja joululahjojen hankinta on myös suunnitteluasteella. Tilastoinnista oli se hyöty, että sain todeta, että en olekaan vanhemmiten tullut hitaaksi. Kävi ilmi, että kiireen tuntu onkin johtunut siitä, että olen tehnyt kuluneena vuonna lyhyemmässä ajassa enemmän töitä kuin viime vuonna eikä sekään ollut vähän. Olen ollut nopea, aikaansaapa ja osaavakin. Sanon sen nyt itse tämän kerran tässä, koska muut eivät ilmeisesti ole huomanneet enkä olisi itsekään huomannut, ellen olisi laskenut kalenteriohjelmasta ja saanut tänään seurakuntalaisilta mukavaa palautetta. 

Eräs minulle läheinen henkilö muisteli tänään yhteistä elämäämme ja sanoi jonkun kauniin kiittävän sanan. Siihenkin totesin vaatimattomasti, että se on totta, mä oon niin ihana. 

Syö sinäkin hiilihydraatteja, se kohottaa itsetuntoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti