tiistai 27. lokakuuta 2015

Komiaa kotimaista

Joskus parikymmentä vuotta sitten sain käydä Chydenius-instituutin kurssin Rehti elintarvike - Moraalinen sapuska. Kurssi oli sopivasti aikaansa edellä. Mietimme yhdessä ja erittäin hyvien alustajien johdolla, mitä eettisyys tarkoittaa suomalaisessa maataloustuotannossa ja elintarvikkeiden jalostuksessa. Entä mihin suuntaan trendit kulkevat? Joissakin asioissa osuimme naulan kantaan. 

Esimerkiksi eläintuotannon eettisyys nousee aika ajoin esille ja hyvähän se on. Parannettavaakin varmasti löytyy, mutta joissakin asioissa suomalaiset ovat edelläkävijöitä. Esimerkiksi antibiootteja käytetään meidän eläintuotannossamme kolmanneksi vähiten EU-maista (Maaseudun Tulevaisuuden artikkeli aiheesta). Vain Ruotsi ja Slovenia ovat piirun verran edellä, samoin EU:n ulkopuolisista maista Norjassa ja Islannissa käytetään erittäin vähän eläinantibiootteja. Suomalainen broilerituotantohan on ihan kuuluisa siitä, että täällä osataan vahvistaa lintujen vastustuskykyä niin ettei antibiootteja tarvita. Kun ostan suomalaisia elintarvikkeita, ostan mitä ilmeisimmin eettisemmin tuotettua tavaraa kuin jos päädyn ulkolaiseen tuotteeseen. 


Sama koskee myös vaatetusteollisuutta ja monia muita aloja. Suomalaiset tuotteet maksavat yleensä enemmän kuin vaikkapa Aasiassa tuotetut, mutta voin samalla luottaa siihen, että tuotteen valmistusta on valvottu, että ympäristönäkökohdat on huomioitu verrattain hyvin, työntekijä on saanut palkkansa eikä alaikäisiä ole pakotettu nälkäpalkalla valmistamaan minulle ylellisyyshyödykkeitä. Kun ostan laadukkaan kotimaisen tuotteen, autan suomalaisia saamaan työtä. Paremmalla työllisyydellä taas on monia hyviä vaikutuksia koko yhteiskuntaan. 

Tyttäreni on ystävänsä kanssa perustanut hiljakkoin Facebookiin Kotimaisten tuotteiden vinkkiryhmän, johon kuka tahansa kiinnostunut voi liittyä. Ryhmässä saa jakaa löytöjään siitä, mikä brändi on valmistettu Suomessa ja mikä raaka-aine on kotimaista. Ylläpito on koonnut tuotteista ryhmittäin dokumentteja. Jos merkinnät tuotteessa tai kotisivuilla ovat epäselviä, voidaan tarvittaessa lähettää kysely valmistajalle ja saada lisätietoa. Eräissä tapauksissa myös yritykset ovat samalla havahtuneet siihen, että eivät ole osanneet selkeästi tuoda esille tuotteen kotimaisuutta.

Kuluttajana on ollut mukava tulla vähän tietoisemmaksi valinnoistaan. Tänään löysin kaupasta Suomessa suunnitellun ja valmistetun kivan näköisen uimapuvun kuntouintiharrastustani varten. En kylläkään ole aivan varma siitä, onko yritys enää pystyssä, sillä ao. tuotemerkillä varustettuja uimapukuja ei näytä olevan myynnissä nettikaupoissa eikä valmistaja ole vastannut kyselyyn. Voi olla, että tuon yrityksen osalta kotimaisuuskampanja tulee myöhässä, mutta monen muun yrityksen osalta on vielä paljon tehtävissä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti