lauantai 20. helmikuuta 2016

Rahaa ja menestystä tulossa

@commons.wikimedia.org
Kävin naprapaatilla ja sain avun selkäkipuun. Olin merimiehen hautajaisissa. Tarkistin eurojackpotin tuloksen, mutta ei, en ole se laihialainen, jota onni potkaisi. Iltasella sain maa- ja metsätalouden veroennusteet valmiiksi. Mitenkähän valtion ja kunnan kassan käy, kun verottaja joutuu maksamaan meille takaisin ihan ennätyssumman. Puolet siitä on arvonlisäveron palautusta ja puolet tavallista veronpalautusta. Meiltä on siis peritty liikaa ja anomme sitä takaisin. Saa nähdä kuinka käy. Maatalouspuolella ei tosiaankaan ole moneen vuoteen mennyt häävisti.

Toimeen tullaan ja se on hyvä, ei kannata liikaa surra eikä kadehtia ketään. Voi olla että tässä muuttuvassa maailmassa myös maataloustuotannon arvo ja arvostus jonain päivänä muuttuu aivan toisenlaiseksi. Nuorena olin lähes aina surullinen kun näin tuloksen. Nyttemmin olen tottunut katsomaan onko tilillä rahaa, ja laihialaisen tilillähän on aina rahaa, sehän on sanomattakin selvä.

Pari viikkoa sitten uutisoitiin, että kun vanhuksilta kysyttiin, mitä he eniten katuvat elämässään, suurin osa vastasi, että turhaa murehtimista. Sen kun voisikin jättää vähemmälle. Olen murehtinut usein perheen asioita, raha-asioita ja työasioita. Ja sitten olen huomannut, että ihan turhaan. Elämän onni ei ollut kiinni siitä asiasta, tai asia järjestyi tai opin lopulta jotain tai huomasin, että näin oli parempi. Silti: On vaikea olla huolehtimatta ja jättää asiat Jumalan varaan. Sitä saa opetella joka päivä. 

Eräs asia, jonka Jumala viisasti johdatti, oli Laihian kirkkoherran vaali reilu vuosi sitten. Kärsin siinä rökäletappion eikä se tietenkään mukavalta tuntunut, vaikkakin helpottavalta. Elämään onkin sitten tullut monia muita asioita, jotka vievät paljon voimavaroja. Ehkä olisin vallan katkennut,jos minulla olisi ollut nyt vaativa johtajan ja esimiehen tehtävä. Olen myös huomannut, että vanhetessa elämän arvojärjestys yhäti muuttuu eikä nousujohteinen työura tunnu niin merkittävältä. Olen erityisen kiitollinen juuri tästä kuluneesta vuodesta, ja siitä rakkaudesta ja kannustuksesta, mitä olen saanut omalla paikallani. 

Jokainen voi menestyä tavallisissa arkielämän toimissaan, uuden oppimisessa ja ihmisten kohtaamisessa. Paremmalle palkalle ja rahalle toki löytyisi aina käyttöä, mutta voimme antaa ja sijoittaa muutakin kuin rahaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti