torstai 5. maaliskuuta 2015

Uskontodialogia

Tultiin kotiin ja tehtiin tulet, sillä talo oli jäähtynyt lähes 13 asteeseen. Nyt ollaan päästy jo 15 asteen paremmalle puolelle, joten tarkenisi lukea. Syötteellä en juuri jaksanut hiihtää, lueskelin. Millähän itseäni seuraavaksi sivistäisin? 

Koraania meillä ei ole, mutta Mormonin kirja löytyy vintin kirjahyllystä. Veljeni sai sen joltain amerikkalaiselta vaihto-oppilaalta 70-luvulla. En ole siihen tutustunut, mutta en usko, että kirja sinällään on vaarallinen. Jos lukisin sitä, tuskin olisin kohta vaihtamassa uskontoa.

Islamin tunnuksia Hagia Sofiassa.
Kieltämättä surullisen näköistä.
En täysin ymmärrä, miksi jotkut aktiivikristityt protestoivat Koraanin lukemista radiossa. Meillähän on onneksi säännölliset kristilliset hartausohjelmamme ja jumalanpalveluksemme radio-ohjelmistossa, ja niissä luetaan Raamattua. Minusta olisi mielenkiintoista myös tutustua hieman Koraaniin. Tosin ennakkoasenteeni mukaan siellä saattaa olla jopa yhtä väkivaltaisia tekstejä kuin Raamatussa. Jotkut Vanhan testamentin joukkoraiskaustekstit eivät nimittäin olisi mieltä ylentävää kuultavaa.

Mielestäni Suomessa asuvien muslimien on hyvä tutustua kristinuskoon ja meidän eurooppalaisten on hyvä tutustua myös islaminuskoon voidaksemme ymmärtää paremmin muslimeja. Toivoisin, että voisimme elää rinnakkain ilman väkivaltaisia konflikteja. Auttaisiko toisen kunnioittaminen? Autuaita ovat rauhantekijät: he saavat Jumalan lapsen nimen (Matt. 5:9).

Luin juuri Kotimaata ja siellä oli haastattelu teologian professori Reijo E. Heinosesta. Hän on etsinyt uskontojen yhteisiä eettisiä arvoja ja hänen mukaansa kaikissa uskonnoissa kilvoitellaan kohti hyvyyttä, totuutta, kauneutta ja toista ihmistä. Afganistanissa toiminut lähetyssaarnaaja sanoi minulle 80-luvun alussa, että oikea muslimi on monin tavoin hyvä ihminen. Häneltä vain puuttuu armo. Äärimuslimit ovat asia erikseen, he saattavat oikeuttaa väkivaltaa Koraanilla. Ja senkin hän joutui kohtaamaan.

Juuri eilen pähkäilimme Räisäsen elämänkertaa luettuani, ovatko Raamatun antisemitistiset kohdat todella olleet juutalaisvainojen syy? Tulimme siihen tulokseen, että eivät ainakaan yksinään. Hitlerin Saksassa juutalaiset kauppiaat ja kulttuurellit tiedemiehet olivat kateuden kohteena. Hitler käytti sitten Raamattuakin hyväksi oikeuttaakseen vainon. Kun luodaan viholliskuva, saadaan yhdistettyä joukkoja. 

Samoin Pohjois-Irlannissa katolisten ja protestanttien välinen juopa johtuu alunperin ryhmien poliittisesta asemasta ja taustoista. Uskontoa on sitten käytetty hyväksi tunteen lietsomiseen. Tällainen vihaa lietsova toiminta uskonnon varjolla onnistuu lähellä ja kaukana ja siksi on hyvä oppia tunnistamaan näitä rakenteita.

Mormonin kirja on syntynyt siten, että Joseph Smith alkoi kertomansa mukaan saada 1820-luvulla ilmestyksiä, ja kirjoitti ne ylös. Hän ikään kuin korjaili Raamattua selitellen lisäyksillään sen ristiriitaisuuksia. Jeesuksen Vuorisaarna löytyy 3. Nefistä. Sanastosta tulee mieleen Taru sormusten herrasta.

On hyvä jos voin uskoa Kristukseen Jumalan sanana ja silti kunnioittaa toisen pyhää.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti