maanantai 8. joulukuuta 2014

Elämän makua


En ole koskaan tehnyt tästä muistopäivästä traagista. Tapaan laskea, miten pitkä elämä minulla jo on: Nyt olen saanut elää 35 vuotta Suvi-Päivikkiä ja 39 vuotta Saaraa kauemmin. Sytytin äsken kynttilän. Silloin oli itsenäisyyspäivänä ollut kauhea lumimyräkkä, oli liukasta. Siitä tulee tänään 27 vuotta.

En käy usein haudalla, en puhu heistä kovin usein. Olen kuitenkin siitä asti kaivannut heitä. Olen etsinyt ystävyyttä, joka olisi yhtä ymmärtävä ja mutkaton kuin yhteys sisarten kesken parhaimmillaan oli. Ja pettynyt. Ei ihmisiä voi korvata toisilla. 

Ajattelen usein, että elämä on ollut rikas. Että voi miten paljon siihen on jo sisältynyt, miten paljon olen saanut kokea. Olen pannut merkille, että ne jotka saavat elää yli 100-vuotiaiksi, omaavat aivan erityisen luonteenlaadun. Heillä on positiivinen katsantokanta elämään, huumoria ja kiitollisuutta. Niinhän saimme huomata myös Linnan kutsujen tähdestä Hannes Hynösestä.

Mietin mistä kaikesta tänä iltana saan kiittää. Elämä on tarjonnut makeita marjoja. Silti huomaan kyyneleen hiipivän silmäkulmaan.


2 kommenttia:

  1. Ei ole sanoja silloin, kun niitä tarvittaisiin.
    Mutta ajattelen, että suru on hinta, jonka joudumme rakkaudesta maksamaan.

    VastaaPoista